TAAL, SEKS EN APOCALYPS

haneke

Ik houd niet van ‘seks’, ‘neuken’, ‘lul’, ‘kut’ en dergelijke woorden. Ik vind ze lelijk en gebruik ze in mijn teksten zo weinig mogelijk, hoewel ik graag erotische taferelen beschrijf (maar het veel te weinig doe, waarschijnlijk als gevolg van de afkeer van dat seksuele vocabularium). Toch, ondanks mijn weerzin, ben ik soms in zekere zin genoodzaakt om sommige van deze woorden te hanteren in een tekst. Bijvoorbeeld een paar dagen geleden in de korte poëtische schets, met als titel ‘Verstrooiing’. Ik had het woord daar nodig om de banaliteit van die handeling uit te drukken, en meer nog om de sereniteit van het geschrevene stuk te slaan, als kostbaar porselein met een zware hamer. Het was bijvoorbeeld niet mogelijk om de uitdrukking ‘de liefde bedrijven’ te gebruiken. Dat zou belachelijk zijn geweest.

Waarom geef ik nu deze uitleg? Waarschijnlijk omdat ik er gisteravond aan heb zitten denken toen ik zat te kijken naar die vreselijke film van Michael Haneke, Le temps du loup, waarin een man een vrouw brutaal en met een grote onverschilligheid ‘neemt’, ’s nachts in de hal van een station vol ‘verstrooide’ mensen die er slapen of wakker liggen van de honger, de dorst of een andere kwelling.

Ik bedoel met ‘vreselijke film’ niet dat hij slecht gemaakt is, integendeel. Met het woord ‘vreselijk’ verwijs ik naar de inhoud. De film beschrijft een apocalyptische wereld waar geen morele wet meer bestaat en men doet waar men zin in heeft. De sterkste of degene met de krachtigste wapens geeft de bevelen, de zwakkeren gehoorzamen, zoals paarden, schapen en geiten. De vorm van de film is even vreselijk, doordat hij geen identificatie met een van de personages toestaat, tenzij helemaal op het einde. Tijdens het bekijken van die apocalyptische film (apocalyps=ontsluiering) bedacht ik heel even dat het goed was dat ik het woord ‘neuken’ gebruikt heb in mijn ‘poëtisch’ commentaar bij enkele regels uit Genesis.

 

Auteur: Martin Pulaski

Schrijver, blogger, DJ, moderne romanticus. Verslaafd aan muziek, film, boeken, kunst, steden. Radioprogramma ‘Zéro de conduite’ op Radio Centraal 106.7 fm in Antwerpen.

8 gedachten over “TAAL, SEKS EN APOCALYPS”

  1. :-). Ik heb dat ook dat ik dergelijke woorden moeilijk uit mijn klavier kan persen zonder het gevoel te hebben iets anders te schrijven dan ik wil. Neuken verwijst naar de bestiale kant van vrijen, kut en lul klinken eerder scheldwoorden. Maar woorden à la Versteijlen of Liekens (stengeltje, yoni…) in de mond nemen vind ik anderzijds nogal ridicuul. Maar vrijen, piemel en vagina vind ik wel kunnen als “neutrale” woorden. Neen?

    Like

  2. Woorden verwijzen niet alleen naar iets maar ook naar iemand. Wie een woord in de mond neemt, neemt positie in. In het geval van de hier betrokken woorden, neemt de spreker of schrijver een positie in die niet zozeer beestachtig is als wel neerbuigend, populistisch en provocerend. Nu bestaat echter de kunst erin om zonder deze woorden erin en eruit te komen en dat is poëzie. Wie daarin slaagt, houdt zijn of haar geliefde buiten kijk (van de lezer) maar niet buiten. Wie echter vreemd van bil gaat, zal uiteraard geneigd zijn zich te laten gaan aan p(r)ietpraat.

    Like

  3. Eva, het zal wel subjectief zijn. Denk je niet? De gevoelswaarde van woorden. ‘vrijen’ en zeker ook ‘vagina’ vind ik mooie woorden. Zoals ik al schreef houd ik ook van ‘de liefde bedrijven’. Maar mijn vocabularium van mooie erotische woorden en uitdrukkingen is beperkt. Ik heb wel een Erotisch woordenboek, met woorden als ‘kezen’ voor ‘coïteren’, en ‘keuken’ voor het vrouwelijk geslachtsorgaan.
    Die boekjes Goedele Liekens en Ilse Nackaerts heb ik niet gelezen of doorbladerd. Versteijlen ken ik zelfs niet. En wat is een ‘yoni’? Ik vermoed dat het geen ‘stengeltje’ is.

    Like

  4. Marc, bedoel je met ‘de schrijver’ ‘de schrijver van dit stukje? Ik hoop dat je het in meer algemene termen bedoelt. Want neerbuigendheid is zeker niet mijn sterkste eigenschap.

    Like

  5. Ik bedoelde Versteylen, de pater-stichter van Agalev, die retraites hield en er jongeren met termen als “stengel” en “de diepste draai” om de oren sloeg. De diepste draai is wat je doet als je een stengel in een yoni dopt.

    Maar los daarvan vind ik “in elkaar komen” wel mooi.

    Like

  6. Van pater-stichter Luc Versteylen had ik natuurlijk al wel gehoord, maar ik had hem niet in verband gebracht met het discours amoureux.
    Eva en Ester: zijn jullie allebei volgelingen van de pater, misschien?

    “In elkaar komen”, ja dat mag wel. Misschien maak ik er nog wel eens gebruik van…

    Like

Reacties zijn gesloten.